2013. szeptember 17., kedd

Óvoda és iskolakezdés alkalmából...

Ilyenkor az ősz kezdetén mindenkinek a gyermekek kerülnek a figyelem középpontjában. Szülőknek, nagyszülőknek, pedagógusoknak és még másoknak is minden tanévkezdő egy újabb kezdet, és nem utolsó sorban a gyerekeknek is. Visszaemlékezve az iskolás éveimre, mindig nagyon vártam az újabb és újabb tanévet. Tele voltam lelkesedéssel, elhatározásokkal, energiával amit maximálisan kiakartam használni a tanulásban. A te gyermeked, hogy éli meg ezt az újabb kezdetet?
Gyakran rácsodálkozom arra, ahogy működünk mi emberek. Gondolkodunk, érzünk, cselekszünk... ezek között szoros kapcsolat van, egyik vonja maga után a másikat. Ahogy gondolkodunk, úgy érzünk, ahogy érzünk, úgy cselekszünk. És milyen nagy az eltérés egyik és másik felnőtt között, egyik- másik gyerek között. E három fogalom összefüggésétől függ lelki- testi kiegyensúlyozottságunk. Ahogy gondolkodunk mi felnőttek, azt adjuk tovább gyermekeinknek, diákjainknak, és leggyakrabban ezt ők a cselekedeteinkből olvassák le és így sajátitanak el cselekvésmintákat, gondolkodásmódot, érzelmi állapotot. Miért hangsúlyozom ezt...? Mert nagyon fontos, hogy tisztán, helyesen, pozítivan gondolkodjunk, ebből következni fog, hogy kiegyensúlyozott lesz a lelki állapotunk és meg fogjuk tudni állni helyünket bárhol, sikeresen végre tudjuk hajtani feladatainkat. Ez gyerekekre is érvényes, egész picikre is.
Hogyan lehetséges ez? Tudni kell, hogy az agyunk szerkezetének 80%-a már prenatális korban kifejlődik. Egy felnőtt mentális strukturájának 60%-a az első három évben fejlődik ki és 50%-a már születés előtt. Egy gyerek 100 milliárd idegsejtel születik, egy felnőtt agy idegsejtjeinek ¼ és 1/5 között, és az első három életév azzal telik, hogy hozzáépülnek a gliasejtek, amik táplálják ezeket a neuronokat (idegeket). A neuronok képesek több ezer kapcsolatot létesíteni egymás között és a dentritek és axonok segítségével kiterjeszkednek, átnyúlnak az agy egyébb területeire is. Egy 6- 7 éves gyerek agya képes több ezer és ezer dentrit kapcsolatot létesíteni a neuronok között, ez a felnőtt agyának 2/3-át teszi ki. 10-11 éves korra ez a fejlődési teljesítmény véget ér, amikor a gyerek kb. 80%-ot veszíti a neuronális kapcsolatok a terjedelméből. Amit nem fejlesztünk, vagy nem használunk elveszítjük, mint képességet.
Egy másik fontos dolog, hogy az az enzim ami az agyba bocsájtódik ki feloldja azokat a neuronális utakat amik gyengén mielinizálódtak, vagyis nincsenek használva, megerősítve, fejlesztve. Azoknál a gyerekeknél akik nagyon szorongóak, vagy kiegyensúlyozatlanok lelkileg nagy mennyiségű stresz hormon szabadul fel, kortizol, ami károsítja a kognítiv képességeket és az immunrendszer működését.
Fontosnak tartom, hogy minden szülő, nagyszülő és pedagógus tudatában legyen ezeknek az információknak, hogy segíthetsük és biztosíthatsunk egy meleg szeretetteljes környezetet gyermekeink számára, fordítsunk időt a foglalkoztatásukra, a képességeik fejlesztésére. Ahogy láttuk az agy fejlődése már az anyaméhben elkezdődik és nagyon nagy szerepe van az első három életévnek abban, hogy hogyan fejlődik tovább milyen képességeket sajátít el, mit teszünk értük mi szülők, mert olyan felnőtt lesz belőle. Már említettem egy régebbi bejegyzésemben a különböző képességek szerepét és fontosságat, de szeretném tudatosítani, hogy minden képesség elsajátítása, meggyökerezése az idegrendszer fejlettségétől függ, és igencsak nagy szerepünk van ennek megerősítésében, fejlesztésében nekünk szülőknek, ha odafigyelünk erre, tudjuk mi, hogyan müködik.
És hadd zárjam végül egy néhány jó tanáccsal...
  • Legyünk példák a gyermekeink előtt, viselkedjünk előttük magabíztos felnőttként, legyünk határozottak, mint akik tudják mit kell tenni és hogyan (büntetés, jutalmazás, megmagyarázni dolgokat). Maradjunk higgadtak amikor hisztizik a gyermek, ne veszítsük el türelmünket bármennyire fáradtak vagyunk is, ne engedjünk utána, hagyva, hogy „leverjen a lábunkról”, beszéljünk meg mindig mindent, főleg, ha valami probléma adódik a gyerek és szülő között (szófogadatlanság, csínytevés, kiabálás, önzés, viselkedési problémák). Probáljuk megérteni a gyermeket, rákérdezni érzelmi állapotára, gondjaira, soha ne értékeljük le, ne beszéljünk másokról, vagy róla előtte egy harmadik személlyel.
  • Maszírozzuk a gyereket. A kutatások azt bizonyítják, hogy azok a gyerekek akik maszírozva vannak hamarabb nőnek, fejlettebbek mentális és motorikus téren azokkal szemben akik nem voltak maszírozva. A masszázs serkent egy bizonyos idegsejtet ami beindít bizonyos emésztési folyamatokat, így az inzulin termelés is megindul, így hatásosabb lesz a táplálék felszívódás és a gyerekek jobban fejlődnek fizikailag is, másodsorban pedig a masszázs hatására csökken a szorongás szint, így a kortizol termelése is csökken, ami megöl sok fontos immunitásért felelős sejtet. Tehát a masszázs az immunrendszer jó müködésének megőrzésében is hasznos.
  • Az agy egészséges fejlődéséért felelős a helyes táplálkozás, a szükséges ásvanyi anyagok bevitele a szervezetbe, mint pl. a jód, vas, cink, magnézium, D-vitamin. És ha lehet ezeket ne kiegészítő tablettákból kapja a gyerek, hanem víz, változatos táplálék, napfény, tiszta levegő.
  • Nem utolsó sorban elengedhetetlen a sok- sok mozgás az agy fejlődéséhez. Külőnböző játékok, különbüző agyterületeket stimulálnak, amik lehetővé teszik bizonyos képességek elsajátítását, megszilárdulását.
  • Nagyon fontos a zene, éneklés, hangszeren való játszás, ritmusos mondókák, énekek gyakorlása. A hangszeren játszó gyerekek agya sokkal gyorsabban fejlődik és nagyon sok agyterületet stimulál, amiből csak nyer a gyerek, mert ügyesebb lesz több területen.
  • Mindezek felett pedig legyen ott a szeretet, ami nélkül semmi nem ér semmit. Megtehetünk mindent a gyermekeinkért, de ha nem a szeretet motiválja, vagy ha az is, de nem élem meg, nem mutatom ki, akkor egyik tevékenység se fogja kifejteni maximálisan a hatását. A szeretet pedig nyilvánuljon meg türelemben, gyöngédségben, időnk odaszánásában, és hadd emlékezzünk mindig a Szeretet himnuszára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése