2012. november 27., kedd

A gyerekek fejlődése 0-7 éves korig

Minden szülő szeretné, hogy kiegyensúlyozott lelki világa legyen a gyerekének, egészségesen fejlődhessen fizikailag, értelmileg és érzelmileg is. Ahhoz, hogy mindez így történjen, nagyon sok energiát, odafigyelést, törődést igényel részünkről és sokszor mégis akadnak problémák.
A gyereknek a tanulás gyerekjáték, szó szerint. A játszás során tanulnak és fejlődnek. Fontos, hogy aktív és inger gazdag környezetbe nőjjenek fel.
A gyerekek fejlődését hasonlíthatjuk egy fa életéhez. Az alapvető és rész képességek (fizikai, emocionális, szociális, kognitív, kommunikáció) a fa gyökérbe helyezkednek el. Később ahogy növekszik a fa megjelennek az első ágak, ezek jelképezik a komplexebb képességeket (beszéd, értelmes gondolkodás, írás, olvasás, kapcsolatteremtés), aztán ahogy öregebb lesz a fa megjelennek még komplexebb képességek (idegen nyelv ismerete, stb). Ha egy fa nem növekszik jól, vagy sérült az ága, a kertész gondosan megvizsgálja és a gyökerét kezdi kezelni. A gyerek fejlődése szempontjából is hasonló a helyzet. Ha problémák adódnak a gyerek beszédében, gondolkodásában, írás, olvasás elsajátításban, identitás, kapcsolatteremtés területén az alapokhoz kell visszamenni, és megkeresni, hogy hol nem volt eléggé megalapozva, stabilan meggyökerezve az illető alapvető képesség.
Szeretném bemutatni röviden, mindegyik alapvető képességnek a jellemzőit és miért fontos, hogy meglegyenek a gyereknél.
  • Fizikai fejlődés: Központi része minden tanulási folyamatnak. Egy aktív és egészséges életstílus kialakulását eredményezi egész életre és egy egészséges fizikai állapotot, energiát, egyensúlyt és ellenálló képességet biztosít a gyereknek. A mozgásos fejlődés kapcsolatban van a beszéd fejlődésével, a kognitív kapacitással, a szociális képességekkel, emocionális fejlődéssel.
    - nagy mozgások: az egész test mozgásaira vonatkozik (helyváltoztatás, kezek forgatása, járás, ugrálás, szaladás, stb,). Ezek a képességek segítségével koordonálja a gyerek a test izmait, fejlődik az izomerő.
    - finom mozgások: a végtagok izmainak összehangolására képes ezzel a képességel a gyerek (tárgyak megfogása, rajzolás, ragasztás, evés, ivás, be és ki gombolkozás, dugó kicsavarása, csavarhúzó használata).
    - szenzorio- motoros képességek: az érzékszervek használatát jelenti a mozgások irányításában (hallja, hogy kopognak és kinyítja az ajtót, a látott tárgy után nyúl).
  • Szocio-emocionális fejlődés: A két képsség nem fedi egymást, de elválaszthatatlan a gyerekek helyes fejlődése szompontjából.
    A szociális képesség eszenciális a gyerek fejlődésében és a tanulás folyamatában. Fontos, hogy figyelmet és érdeklődést mutasson a világ iránt (hangok, ingerek megkülömböztetése- így kritikát tud alkotni), megtanuljon bízni, közreműködjön másokkal, kapcsolatba lépjen felnőttekkel és vele egykorúakkal. Ide tartozik a kapcsolatok kialakítása (barátság, megtanulja, hogy tartozzon egy csoporthoz: család, óvoda, stb.), meg kell lássa a személyek közötti külömbségeket és el kell fogadja ezeket, közreműködjön másokkal, tiszteletbe tartsa a szabályokat, mások vágyait, döntéseit.
    Az emocionális képességek helyes énkép felépítését, a gyerek önmagáról alkotott képét, az érzelmei kontrolálását, kifejezését, szabályozását, mások megértését jelentik. Ezek a képességek döntőek a tanulás, motiváció szempotjából és szerepet játszanak az érdeklődési kör kialakulásában.
  • Kommunikációs képességek: révén a gyerek jobban ki tudja fejezni saját magát. Ide tartozik a mások meghallgatása, megértése, beszéd fejlődése, kommunikálás (verbális és nonverbális), kifejező képesség, megkülömböztető képesség (számok, betük), a beszélt szöveg üzentetének tudatosítása (ha kérsz tőle valamit, oda viszi), az íráselsajátítás és olvasás alapjai.
  • Kognitív képességek: A gondolkodási képességet értjük ez alatt (az információ felvétele, feldolgozása, tárolása, leadása), hogy képes a gyerek összehasonlítani új információkat azzal, amit már tud. Felfedezi a környezetét, magába foglalja a verbális és nem verbális képességeket, a probléma megoldást, megértést, logikai gondolkodást, vizuális percepciót (tudatosítás, számolás, szelektálás, tárgyak megkülömböztetése a hasonlóság, szín, forma alapján), figyelem, térlátás, beszéd, memorálás.
    Ezek az alapok, ha nincsenek jól megyökerzeve akkor problémák adódhatnak a későbbiekk során a fejlődés folyamatában. Például, ha egy 6 éves gyerek jól tud beszélni, könnyen alakít ki kapcsolatokat, éretlmesen gondolkodik, gazdag a szókincse, a felolvasott mesét jól érti, látszólag minden rendbe van, csak az a gond, hogy nem szeret rajzolni, mert mindig a kör helyett szögletet sikerül rajzoljon, a kígyóvonal remeg, ezért nem is szeret rajzolni, és annyit vehetünk még észre nálla, hogy mikor tárgyak után nyúl, sokszor nehézségei vannak, hogy megtalálja a keresett tárgyat, a barátait soha nem fedezi fel önállóan a gyerekcsoportban. A szemészeti vizsgálat eredménye negatív, akkor mégis mi lehet a gond. Egy édesanya okkal agódhat, hogy hogy fog a gyerek teljesíteni az iskolába az írás elsajátításban, olvasásban, hogy fog lemásolni a tábláról dolgokat, ha semmit nem vesz észre önállóan. Ha pszichológiai vizsgálatnak vetjük alá, akkor valószínűleg a jó intelligenciájú gyereknek részképesség-gyengesége van. Nem képes egy összetett képből a részletet kiemelni, ezért az is nehéz neki, hogy szeme és keze mozgásit összehangolja, azért vallott kudarcot a rajzoláskor is. Ha így engedné egy szülő iskolába a gyerekét biztos, hogy kudarcélmény következne be már az első naptól kezdve és a gyerek hiába jó intelligenciájú nem tudná jó eredménnyel bevégezni az első osztályt.
    Ezt a példát azért írtam le, hogy felhívjam a figyelmet az alapvető- és rész- képességek helyes megalapozására, fejlesztésére. Nagyon fontos, hogy szemmel tartsuk a gyerek fejlődését minden területen és tudjuk, hogy milyen életkorban mi várható el egy gyerektől. Fontos az, hogy sokat játszodjunk együtt, főleg olyan játékokat amik ezeket az alapvető- és rész- képességeket fejlesztik.
    Ha jó alapon vannak, jól meggyökereznek, nem lesz gond a későbbiek során, a gyerek helyt fog állni minden területen, jó kapcsolatokat fog kialakítani és érzelmileg is jól fogja tudni kezelni ezeket és saját maga érdekei összhangba lesznek a környezetével, értelmes, céltudatos felnőtt válik belőle.
    A mai világba sajnos sok szülő nagyon elfoglalt és kevesebb idő jut a gyerekekkel való foglalkozásra, de bátorítok mindenkit, hogy komolyan vegye a 0-7 évés periódust a gyermeke életében, mert döntő az élete alakulásában.

     
    Szeretném felajánlani a részvételi lehetőséget minden szülö és gyereke számára a gyerekek fejlődését stimuláló, optimizáló programon, ami játszáson alapul és a fent említett alapvető- és rész- képességeket célozza meg. Életkorokként történik a foglalkozás, egy óra hetente, minden gyereknek ajánlott.
    Hétfő: 7-6 év, kedd: 5-4 év, szerda: 3-1,5 év (időpont: 17-18), péntek: 1,5-0 év (időpont: 15:30-16:30). Ára: 10 Ron.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése